Keukenverkopers hebben maar één belang en dat is jou een keuken verkopen en wel zo snel mogelijk en zo duur mogelijk. Het is juist belangrijk voor jou als klant dat proces zo lang mogelijk te rekken: jij wil uiteraard een zo laag mogelijke prijs. Ons belang is jouw belang, die droomkeuken voor de laagste prijs. Wij zijn in dit proces::
- 100% onafhankelijk
- 100% transparant
- 100% voor jou aan het werk
Wij onderhandelen de beste prijs voor jou, jij maakt je als klant geen zorgen om de koehandel en wil geen gedoe.
In deze serie blogs leggen wij niet alleen uit wat er allemaal bij komt kijken, maar gaan we ook een stukje verder op de inhoud en belangen in. Vandaag: Het showroombezoek
Welke showroom kun je het beste bezoeken en hoe gaat dat bezoek in zijn werk? Daar helpen we je in deze blog bij.
Natuurlijk wil je je goed voorbereiden op een gesprek en een bezoek aan een keukenshowroom. Je hoort vaak de wildste verhalen van opdringerige verkopers tot lastige onderhandelingen. Iedereen heeft wel een voorbeeld als je er naar vraagt. Een keuken kopen is vaak een feestje, totdat het onderhandelen begint.
Keuken Onderhandelen
Het is een spel wat gespeeld wordt, een vast onderdeel van het aankoopproces. Voor velen het minst plezierige onderdeel van het gesprek! Misschien krijg jij juist zo’n goede deal die alleen vandaag geldig is en je die eigenlijk niet kan afslaan, maar is dat wel zo? Daarnaast zijn er tegenwoordig ook keukenzaken waarbij je niet hoeft te onderhandelen, de prijs is de prijs. Betaal je dan niet sowieso te veel? Allemaal vragen waar je als zoekende in de keukenmarkt niet zo 1 2 3 een antwoord op krijgt. Ons doel is om jou te helpen je keuken voor de best mogelijke prijs te kopen!
Welke showroom?
Voordat je een afspraak gaat maken bij een showroom voor een verkoopgesprek is het belangrijk een aantal zaken in kaart te hebben. Ga vooral eens bij een aantal verschillende zaken langs, loop een rondje om inspiratie op te doen. Kijk wat er te koop is. Bepaal wat je mooi vindt en wat de wensen zijn. Er zijn showrooms in allerlei prijssegmenten waarbij zaken claimen exclusief een bepaald merk te voeren. Niets is minder waar: diverse keukenmerken worden in allerlei verschillende showrooms verkocht alleen is dat voor een leek niet altijd te zien. Zodra je ergens een goed gevoel hebt, maak er een afspraak zodat er voldoende tijd voor jou is om je keuken samen te stellen.
Het bezoek aan de keukenzaak kan je grofweg in zes fases indelen:
- Binnenkomst, welkom en rondje door de showroom
- Kennismaking adviseur / verkoper
- Inventarisatie van wensen en eisen
- Keuzes mbt opstelling, apparatuur en materialen
- Prijsopbouw en onderhandeling
- Verkoop, vervolgafspraak, afscheid
Binnenkomst en welkom
Bij veel keukenzaken zul je ontvangen worden door een gastheer of gastvrouw. Er wordt een praatje gemaakt, alvast korte vragen gesteld zoals:
- Is dit je eerste bezoek?
- Ben je naar iets specifieks op zoek?
- Wat is je doel?
- Ga je verhuizen of verbouwen?
- Is het voor een bestaande keuken of nieuwbouw?
Deze vragen lijken heel algemeen. Ze zijn echter voor de keukenzaak zeker van belang: de antwoorden worden besproken met de vestigingsmanager om te bepalen welke adviseur / verkoper het beste bij jou past.
Na het rondje showroom krijg je over het algemeen iets te drinken aangeboden en zal een adviseur / verkoper zich komen voorstellen. Hij of zij krijgt nog wat laatste informatie toegefluisterd, zoals bijvoorbeeld welke keuken de voorkeur had en misschien wel apparatuur-keuzes waar je je oog op hebt laten vallen.
Kennismaking keukenadviseur / verkoper
Over het algemeen zijn adviseurs / verkopers goed getrainde professionals, bedrijven investeren graag de ontwikkeling van de sales. Keukenverkopers zijn geen uitzondering op deze regel, zij zijn zeer goed getrainde professionals! Zij doen wekelijks een keer of tien wat jij als klant slechts één keer in de 10 tot 15 jaar gemiddeld doet: het verkoopgesprek.
Er is een groot verschil in kennis tussen de adviseur / verkoper en een klant, juist omdat het een aankoop is die je niet regelmatig doet. Daar profiteert de adviseur / verkoper van aangezien het doel is jou zo snel mogelijk te laten tekenen voor de order.
De adviseur / verkoper stelt zich voor, komt erbij zitten en er wordt een algemeen praatje gemaakt. Hij of zij zal proberen de gunfactor te creëren. Hij of zij zal je meenemen in wat je kan verwachten in het proces en er worden feitjes en weetjes over de zaak verteld.
De fase ‘vriendjes worden’ is een belangrijk onderdeel van het spel. Hoe amicaler de band is, hoe minder je als koper genegen bent om je hard op te stellen in de onderhandeling. Hoe hoger de gunfactor richting de adviseur / verkoper hoe groter de kans dat jij daar koopt.
Een keuken kopen is voor jou als koper een aankoop die vaak gebaseerd is op emotie. Voor de verkoper is het business en een harde business, gedreven door targets. Zodra jullie de koffie op hebben en er het één en ander aan informatie is uitgewisseld, gaan jullie soepel over tot inventarisatie van de eisen en wensen.
Inventarisatie van keuken eisen en wensen
Voordat je naar de keukenzaak kwam had je vast al nagedacht over wat je zeker in je keuken wilt hebben: de eisen. Denk bij eisen bijvoorbeeld aan:
- Zoveel mogelijk opbergruimte
- De opstelling moet wel een eiland zijn
- De vaatwasser moet er wel in zitten
- Een grote koelkast
- De spoelbak moet groot zijn
- Veel werkblad-ruimte
- De kraan moet veilig en eenvoudig te bedienen zijn
Er zijn vast ook zaken die het helemaal af zouden maken: de wensen. Denk bij wensen bijvoorbeeld aan:
- Die opbergruimte zou fijn zijn als dat met lades kan in plaats van planken
- De opstelling met een eiland, zo ja, dan graag met een bar-gedeelte
- Het zou fijn zijn als de vaatwasser heel stil is
- Het zou fijn zijn als er een ijsblokjesmachine in de koelkast zit
- Het zou fijn zijn als de spoelbak afgeronde hoeken heeft
- Het zou fijn zijn als het werkblad van steen of composiet kan zijn
- Het zou fijn zijn als het een kokend waterkraan kan zijn
Het zou heel prettig als je veel van je wensen kunt opnemen in je nieuwe keuken. Vaak heeft dat met budget te maken en wij zullen je versteld doen staan wat er binnen jouw budget mogelijk is. We adviseren je dan ook om in eerste instantie volledig voor je eisen- én wensenlijstje te gaan. Mocht dat blijken niet realistisch te zijn dan kunnen we altijd nog de wensen bijstellen of het budget oprekken, dat bepaal jij!
Keuzes mbt opstelling, apparatuur en materialen
Thuis heb je misschien al bedacht hoe jouw opstelling het beste kan worden, maar laat je hierin ook adviseren. Maak gebruik van de ervaring van een adviseur / verkoper in ruimtes indelen. Zij zien wekelijks zo veel opties en zij kijken met open visie naar je tekeningen. Wij kunnen je uiteraard ook helpen met de indeling zodat je zeker weet dat er vanuit jou wordt meegedacht. Wij hebben jarenlang ervaring in het ontwerpen van de mooiste keukens!
Bij de keuze voor apparatuur gaat het vaak om een drietal punten:
- esthetisch – look & feel
- praktisch – functionaliteiten & gebruiksgemak
- prijs
Hier kun je je van te voren goed over (laten) informeren, de adviseur / verkoper heeft immers veel voordeel te behalen gezien zijn belang bij jouw keuzes. Elke keukenzaak heeft namelijk prijsafspraken met leveranciers en bij partij A zijn de inkoopcondities beter dan bij partij B. Dus het is niet zo dat de apparatuur overal hetzelfde kost!
Een voorbeeld: op dit moment is de Bora kookplaat een enorm populair product. Dit artikel wordt door een aantal zaken verkocht wordt met maximaal 10% korting, maar er zijn er ook die 35% korting geven: dat kan al snel oplopen tot wel €600,- verschil.
Bij je eerst ‘inspiratieronde’ door verschillende showrooms kijk je naar de look & feel van de apparatuur. Wat spreekt je aan en wat vooral niet. Op basis hiervan kun je een eerste shortlist maken. Er vallen vanzelf een aantal merken af. Vervolgens in het verkoopgesprek neem je dit mee. Bijna alle grote merken hebben verschillende lijnen en vaak zelfs nog een B of C keuze. Dit betekent niet dat het slechte of mindere apparatuur is maar wel voordeliger dan de A-keuze. Voor apparaten die niet in het zicht staan, denk daarbij aan de vaatwasser, koelkast en vriezer, maakt het merk vaak niet uit. Deze zitten immers toch achter een front. Het is wel interessant om de garantievoorwaarden goed te bekijken. Vaak is het zo dat er bij een afname van een aantal apparaten van één merk de garantietermijn verlengd kan worden.
Met je shortlist aan merken kun je vervolgens functionaliteiten gaan kiezen. Wil je bijvoorbeeld in de vaatwasser een besteklade of een mandje hebben? Wil je in de oven een braadspit-optie hebben of graag die combi-stoomoven? Als je die stappen rustig volgt kom je vanzelf bij de juiste keuze. Wil je hierbij hulp? Schakel ons als Keukenaankoopmakelaar in!
De prijs is uiteraard een belangrijke factor voor apparatuur. Afhankelijk van het merk, de specificaties (wat kan het apparaat) en de grootte is de catalogusprijs de prijs waar je mee begint. Hoe exclusiever het merk hoe minder er met de prijs mogelijk is. Wij kijken graag met je mee en adviseren je over alle merken.
In de volgende blogs komen de materiaalkeuzes in je keuken uitgebreid aan bod. Denk bijvoorbeeld aan het kiezen van:
- meubels, kasten en fronten
- werkblad, achterwand en vensterbank
- plinten en afwerking
- verlichting
- kranen, spoelbak
keuken Prijsopbouw en onderhandelingen
Als je alle keuzes hebt gemaakt ontstaat er een verkoopadviesprijs. De totstandkoming van de prijs is geen absolute wetenschap. Een leidraad in de opbouw van de prijs die je kunt aanhouden is:
- 30% voor de apparatuur
- 30% voor de meubels
- 30% voor het blad10% accessoires (kraan etc)
- 100% subtotaal prijs
- 10%* over de subtotaal prijs voor montage en aansluiten
Deze componenten samen maken de totaalprijs voor de keuken
*Hoe minder duur de keuken is, hoe hoger het percentage voor installatie van de keuken over het algemeen zal zijn. Laten we meteen het volgende zeggen: gratis montage bestaat niet! Dat betekent altijd dat je ergens anders minder korting op krijgt.
Keukenzaken parkeren vaak de kosten voor montage, want dat is een vaste prijs. Dus hebben we het over de 100% subtotaal prijs. Dat is de verkoopadviesprijs voor de keuken bij elke andere keukenzaak. Dan begint de show, de prijs alleen voor vandaag, korting hier, korting daar, gratis dit, gratis dat (gratis bestaat niet), het overleg met de manager, het bellen naar de regiodirecteur etc: dit gehele proces nemen wij graag van jou over.
Wat is er mogelijk? Wanneer doe je het goed? Wat moet je niet doen? Wat moet je vooral wel doen? Op al deze vragen hebben wij het antwoord, neem daarvoor contact met ons op en plan een gratis én vrijblijvend intakegesprek.
keukenVerkoop, vervolgafspraak, afscheid
Zoals eerder gezegd heeft de adviseur / verkoper slechts één doel en dat is jou die keuken verkopen en liever vandaag dan morgen! Lukt dat niet dan zal hij of zij proberen een vervolgafspraak maken voor poging 2 om je die keuken te verkopen. De adviseur / verkoper wil altijd met een goed gevoel afscheid van je te nemen, want je komt hopelijk daar weer terug. Dat is het moment waarop je ons inschakelt zodat wij het maximale resultaat voor jou kunnen bewerkstelligen.
Let op: als wij de onderhandelingen voor je overnemen werken wij op basis van NO-cure NO-pay: besparen wij je niks, dan betaal je ons ook niks.
Heb je wat aan dit artikel gehad, ben of ken jij iemand die bezig is met een keuken? Kom met ons in contact door dit artikel te delen met de hashtag: #altijddebestedealvoorjouwkeuken